top of page

מכולת מגורים

לא מתביישת להגיד בקול רם – אני רוצה לגור במכולה!

מזה שנתיים שאני מספרת למי שסובב אותי שאני רוצה לגור במכולה ובתגובה בדרך כלל זוכה להרמת גבה חיננית או למבט תוהה שמנסה להבין מי זאת המשוגעת הזאת.

למזלי הרב, עופר, האיש המקסים שלי, שתמיד הולך איתי עד הסוף להגשמת היעדים שאני מציבה לעצמי, הסכים ברגע הראשון וביניינו זה מה שחשוב כי הרי הוא זה שיגור איתי שם.

בואו נודה באמת, רובנו הולכים עם הזרם, נכנעים לתכתיבים של הסביבה, ממהרים לקנות דירות כשמחירן רק עולה ועולה ותוך שאנחנו צועקים ברחובות "מצוקת הדיור" ו"דיור בר השגה" חותמים על משכנתאות שמנמנות. מרבית הזוגות הצעירים מוצאים את עצמם בתחילת דרכם במאבק לחסוך למשכנתא שתעשוק את חיי היום יום שלהם לעשרים שנים הבאות לפחות - העיקר שיהיה נכס!

השאלה המתבקשת האם מה שחשוב לנו זה "הנכס" או שאנחנו פשוט רוצים בית לגור בו? האם בית חייב להיבנות בשיטה הקונבנציונלית שכולנו מכירים?!

אם היו מציעים לכם לגור בבית פרטי שנראה סופר מודרני ולא היה מבייש בתכנון ובעיצוב שלו את טובי האדריכלים בארץ, רק שהסטרוקטורה הפנימית שלו הייתה עשויה ממכולה, כזה שתקנו אותו, תתכננו אותו ותספיקו גם לבנות אותו בתוך פחות משנה ובשליש מהעלות של דירה בבניין (ורחוק אלף שנות אור מעלות של בית פרטי) וכל זאת מבלי לקחת משכנתא שתחנוק אתכם, אתם רוצים להגיד לי שלא הייתם לוקחים את זה בשתי ידיים??

הויז'ן הראשון שבוודאי מופיע לנגד עינכם הוא צורת מגורים במראה ארעי וזול, אבל מה שאולי אתם מפספסים זה את כל היופי הטמון באפשרויות הבלתי מוגבלות. למי שאוהב את המראה התעשייתי והנאמן לחומר המקורי יכול ללכת על החומר בצורתו הטבעית כאשר הקורגציה חשופה, אך עם זאת אין שום דבר המונע ממנו להיות מבנה ארכיטקטוני מוקפד ומעוצב בצורה אלגנטית ומרשימה וכל זאת באמצעות בניה קלה שמאפשרת חיסכון עצום בעלויות, זמן ביצוע קצר ושמירה על איכות הסביבה.

אני רוצה לשטוף לכם קצת את העיניים במה שיכול להיות שלכם, בתים שמיוצרים במפעל ומגיעים לאתר מוכנים AS IS ויכולים להיבנות על בסיס מכולה קיימת.

בית ממכולה של חברת Connect Homes

כמה יופי שאפשר להוציא מקופסאת מתכת... בניה בסגנון מודרני, קווים נקיים ופתחים רחבי ידיים.

המשחק במודול של המכולה יכול לייצר שילובים מגוונים בתצורות שונות.

בית ממכולה של חברת Connect Homes

הערך המוסף הוא הקלות שבה ניתן תמיד לשנות ולהוסיף באופן קל יחסית מודולים נוספים, להגדיל או להקטין את שטח הבית בצורה הוריזונטלית או ורטיקלית בהתאם לגודל המשפחה ולתנאים המשתנים.

בית ממכולה של חברת Connect Homes

בניה ורטיקלית, כוילה בת מספר קומות או רצף של דירות שמתפקדות כבניין.

בית ממכולות בניו זילנד, צילום: Simon Wilson

העמידות לתנאי מזג האוויר הקשים שהמכולה צריכה לעמוד בהם והיכולת לשאת משקלים כבדים מקנים לה יתרונות רבים גם כמבנה מגורים שכל שנותר הוא לספק לה בידוד תרמי ואקוסטי.

אדריכלות: Patrick Bradley

שימוש בחיפויי חוץ מגוונים שעוטפים את מסגרת המתכת מייצרים דיאלוג חומרי מרתק בין עץ וברזל, צמנט בורד, אבן, זכוכית ועוד ועוד.

אדריכלות: Patrick Bradley

מאחר והבנייה נעשית במפעל, הבדיקה קפדנית במיוחד וניתן לעשות תיקונים לפני ההגעה לשטח. כך ניתן לאמוד את זמן הבנייה וממנו לגזור את עלויות הפרויקט, שמראש יהיו נמוכות יותר הודות לכך שאורכו של התהליך קצר בצורה משמעותית מאשר אורכו של התהליך בבניה קונבנציונלית.

מעבר ליתרון הכלכלי היוצא דופן, השימוש החוזר במוצר שסיים את תפקידו ובדרך כלל הופך למזהם סביבתי הופך כעת ליתרון עצום לסביבה. שימוש קל ומהיר בקונסטרוקציה זמינה וקיימת מייצרת אדריכלות חסכונית ובת קיימא שמצליחה להפיח חיים חדשים במה שנותר חסר תועלת.

בית מכולה בניו זילנד, צילום: Simon Wilson

אז בואו נאמר שהצלחתי לשכנע אתכם בחזיתות מרשימות ויפות, אתם בטח תוהים מה לגבי הפנים האם הוא לא יראה זול ופשוט?

ממש לא!

הפנים יכול להיות מעוצב ברמה גבוהה ומרשימה כך שהשמיים הם הגבול!

או יותר נכון מצב העו"ש..

אדריכלות: Matt Mooney

אדריכלות: Matt Mooney

תקרה מקורית אותנטית וחשופה או תקרה מחופה בגבס.

בית ממכולות בניו זילנד, צילום: Simon Wilson

דירה לדוגמא מפרויקט הסטודנטים איילים בלוד, בתכנונם של Box-es architecture

העולם כבר השכיל להבין זאת, בתי מלון, מרכזים מסחריים, בתי קפה וגם בתי מגורים נבנים ממכולות. בארץ החלה המודעות לנושא וישנם משרדי אדריכלים שכבר בונים בשיטה הזו, למשל כפר הסטודנטים איילים בלוד, שנבנה כבניין מגורים בן שלוש קומות ע"י משרד BOX-ES ARCHITECTURE בראשו עומדות האדריכליות עינת לשם ושמרית פלורסהיים, במטרה לתת מענה לדיור בתקציב נמוך לאוכלוסיית הסטודנטים, בזמן ביצוע מהיר ובעיצוב פנים מודרני,צעיר, מושקע ונעים.

כפר הסטודנטים איילים בלוד בתכנונם של Box-es architecture

דוגמא יפיפייה נוספת היא של אדם פרץ, מסגר המתמחה בעבודות פלדת קורטן, שבחר לקחת את החומר בצורתו הטבעית והחלודה והנכיח אותה בכל חלל הבית שבנה לעצמו.

בית הקורטן - אדם פרץ

בעוד מספר ימים נציג את ה"קונטיינר" בעיר הנדל"ן באילת, יוזמה מבורכת של חברת גל מרין בע"מ אשר עוסקת בשירותי מסוף מכולות, סחר במכולות וייצור מבנים יבילים. בתחרות שיזמו יחד עם מרכז הבניה הישראלי זכה הקונספט אותו הגשתי עבור בית קפה במכולה שנבנה במיוחד למטרת הכנס בו ניתן יהיה לקבל טעימה קטנה מהיכולות של המכולות ומהאפשרויות של הסבתן למטרות מסחר, מגורים ועוד. היה לי העונג לעבוד בשיתוף עם אבי ברנד מנכ"ל חברת גל מרין, שכבר הוציאו לפועל מספר יחידות דיור ממכולות שמאוכלסות בימים אלו. המקצועיות, הדייקנות, הניסיון בעבודה מסוג זה והזריזות ניכרים בתהליך העבודה מולם.

אני רוצה להאמין שמכאן נהיה פתוחים יותר לצורות בנייה חדשות, לא פחות טובות וחסכוניות באופן משמעותי, קלות וידידותיות לסביבה ונתחיל לנצל את מה שיש לנו כאן...

ממש מתחת לאף...


פוסטים אחרונים
עיצוב אונליין
bottom of page